خانه / دسته‌بندی نشده / مراحل سئو سایت

مراحل سئو سایت

برای سئو و بهینه سازی سایت باید چه کارهایی کرد؟

حال که با ارزش سئو برای کسب و کارها آشنا شدیم، اگر نتیجه گرفته باشیم که سئو لازم و ضروری است، یک سوال پیش میاید.

سئو را باید از کجا شروع کرد؟

پاسخ به این سوال را در ادامه مطلب دنبال کنید.

سئو کاری است که اصولا باید مستمر و همیشگی باشد. در واقع یک چرخه است از کارهاست که باید با دوره های زمانی تقریبا مشخص تکرار شوند و البته لازم به ذکر است که گاهی این کارها کاملا الگوریتمیک نبوده و نیازمند بررسی و آنالیز می باشند.

به طور مثال اگر بعد از سئو سایت و بعد از گذشت زمان ۶ ماه، سایت شروع به افت کردن در نتایج جستجوی گوگل کرد، باید با یک آنالیز و بررسی دقیق، علل احتمالی این افت مشخص شوند و اقدامات لازم انجام پذیرند.

اما هر چرخه ای نیز باید از جایی شروع شود. لیست مراحل سئو در یک مقاله بسیار خوب در سایت استوری آمده است. حالا به معرفی و بررسی اجمالی می پردازیم.

اولین گام در سئو: بررسی کسب و کاری که قصد بهینه سازی سایت آن را داریم.

این مرحله را نباید دست کم گرفت و بلعکس بسیار مهم و ضروری است. فرض کنید یک وب سایت فروشگاه اینترنتی را سئو می کنید. موارد زیادی از جمله زمان، لینک سازی، کلمات کلیدی هدف و غیره متاثر خواهند بود و اینها با سئو سایت تفریحی، موزیک و یا هر دسته بندی دیگری تفاوت خواهند داشت.

در این مرحله باید بررسی کرد که اهداف سایت هدف سئو چیست؟

  • فروش کالا؟
  • ارائه سرویس؟
  • اطلاع رسانی و اشتراک گذاری مقالات علمی؟ یا هر چیز دیگری…

بعد از این کار اولیه و بسیار حیاتی، جواب سوالات زیادی مشخص می شود و راه تا حدودی روشن می شود.

بعد از آن باید به فکر بررسی کلمات کلیدی هدف سایت سئو باشیم. به طور مثال، برای یک فروشگاه اینترنتی کلماتی مانند خرید، فروش، قیمت و از این قبیل بسیار مهم خواهند بود و باید در کلمات کلیدی هدف قرار داشته باشند.

این کلمات برای یک سایت علمی و پژوهشی کاملا متفاوت هستند و تشخیص آن خیلی هم کار سختی نیست.

مرحله دوم: بررسی سایت های رقیب و فعال در آن زمینه

سایت هایی که از پیش کار را شروع کرده اند، تا حدود زیادی قوانین را برای ما تعیین می کنند. مثلا برای سئو سایت مهم است که اگر سایت هایی که پیش از شما شروع به کار کرده اند آیا تعداد زیادی لینک دارند؟ یا اینکه کاملا اصولی و بدون این که ریالی برای لینک هزینه کنند قدرت گرفته اند؟

یا اینکه آن ها در شبکه های اجتماعی در چه حد فعال هستند؟ از چه سایت هایی لینک دارند؟ معماری و ساختار سایت آن ها چگونه است و غیره.

پاسخ به این سوالات، موضوعات زیادی را برای شما روشن می کنند که می توانید در سئو سایت خودتان از آن ها استفاده کنید.

مثلا اگر یکی از سایت های رقیب، دارای تعداد بی شماری لینک باشد، شما باید بدانید که در کوتاه مدت، بدون لینک سازی نمی توانید با آن رقابت کنید. یا برعکس اگر هیچ هزینه ای برای لینک نکرده و کاملا طبیعی در نتایج جستجو های گوگل بالاست، باید کار دیگری انجام دهید.

مرحله سوم: تعیین ساختار سایت و شروع اقدامات مربوط به سئو داخلی

بله؛ تعیین ساختار سایت در سئو خیلی مهم است. بسیار پیش آمده که سایتی بعد از چند نماه از آغاز فعالیتش، به این نتیجه رسیده که ساختار لینک ها و صفحات آن باید بهتر باشند. مثلا فرض کنید که سایت شما دارای یک دسته محصولات است و زیر دسته های آن شامل “موبایل سونی”، “موبایل سامسونگ” و “تبلت اپل” هستند.

بعد از چند ماه به این نتیجه می رسید که باید دسته بندی را به صورت محصولات > موبایل ، تبلت > سامسونگ ، سونی ، اپل تغییر کند.

اگر در آن لحظه به فکر تغییر دسته بندی ها که در تقریبا همه موارد، منجر به تغییر آدرس صفحات می شود بیفتید، ضرر بزرگی را متحمل خواهید شد.

باید در اینجا به ریدایرکت کردن صفحات و آدرس های قبلی به نحوی صحیح و منطقی به آدرس های جدید فکر کنید و برخی موارد دیگر را مورد توجه قرار دهید.

همیشه در همان ابتدای کار سایت، دسته بندی را با رعایت آینده نگری در نظر بگیرید.

سپس نوبت به اولین قدم عملیاتی در سئو است؛ سئو داخلی صفحات سایت.

سئو داخلی سایت

در این باره مقالات و نوشته های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید. از جمله این مقاله از Backlinko، این آموزش از Kissmetrics و در نهایت یک منبع بسیار خوب فارسی زبان که در اینجا یافت می شود. در صورتی که زبان انگلیسی شما خیلی خوب است و زمان کافی برای مطالعه مقالات طولانی در سایت های خارجی که معرفی کردم را دارید، بهتر است این کار را بکنید و اگر سئو کار حرفه ای نیستید، برای اینکه گیج نشوید و گمراه نشوید، به مقاله فارسی رجوع کنید.

مرحله چهارم سئو سایت: سئو خارجی

سئو خارجی سایت بسیار حساس و تاثیر گذارتر از سئو داخلی است. برای این بخش لازم نیست که به خواندن یک مقاله بسنده کنید. باید حسابی خود را درگیر کنید و از بلاگ های مطرح سئو شامل Moz ، SearchEngineLand ، SearchEngineJournal و Backlinko کمک بگیرید.

با توجه به موضوع این مقاله، از توضیح کامل خودداری می کنم.

آخرین بخش سئو: کنترل و بررسی و اصلاح موارد قبلی در صورت نیاز

حال به بخشی می رسیم که خیلی غریب و مظلوم است. وقتی که یک کمپین سئو را شروع می کنید، باید با توجه به نتایج آن، روز به روز چیزهای بیشتری یاد بگیرید و تجربیات بیشتری کسب کنید. اینکه مثلا لینک گذاشتن در فلان سایت، نتیجه خوب یا بدی داد و باید با آن چه کرد؟

یا مثلا با انتشار n تعداد مقاله در موضوع مشخصی، رتبه سایت شما بعد از مدتی بالاتر رفت یا پایینتر آمد و این تجارب بسیار ارزشمند هستند که در هیچ کلاس درسی نمی توانید آن را بیاموزید.

سرویس سئو – قیمت مناسب و کیفیت برتر در سایت استوری

در انتها می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از سرویس سئو، به سایت استوری بروید. سئو حرفه ای و مجری شرکت های بزرگی همچون بامیلو، سارینا پرواز پارس، پرشین گیگ و بسیار دیگر از کمپانی های قدرتمند در زمینه های مختلف بهینه سازی سایت.

سایت استوری با بهره گیری از متخصصان مجرب در زمینه سئو، می تواند بالا آمدن حرفه ای و اصولی سایت شما را در گوگل از طریق بهینه سازی آن در موتور های جستجو تضمین کند.

درباره‌ی google-links

حتما ببینید

اسپم در سئو و راه مقابله با آن

اسپم در سئو چیست؟ اسپم – spam به معنی کرم و مزاحم، در همه جای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *